Membres

Membres

Radia Hannachi

UFR SLHS

Orcid :

0000-0002-9923-7221

Section CNU : 7°

Département disciplinaire : FLE

Pôle principal : Didactiques et éducation

Pôle secondaire : Discours, Dispositifs, Sociétés

Domaines de recherche

Didactique des langues (Didactique de l'écrit, pédagogies actives, corpus et enseignement apprentissage des langues, usage du numérique dans l'enseignement apprentissage des langues, développement de l'autonomie)

Publications

  • 2024
    • Article dans une revue
      • Sílvia Araújo, Radia Hannachi. Pour un apprentissage actif de la grammaire à travers des outils numériques multimodaux. ALSIC - Apprentissage des Langues et Systèmes d'Information et de Communication, 2024, 27 (3), ⟨10.4000/w6gb⟩. ⟨hal-04895974⟩ - Bibtex

    • Communication dans un congrès
      • Araújo Sylvia, Radia Hannachi. From Automatic Translation to Voice/Image Rendering of Idiomatic Expressions with Artificial Intelligence. The European Society for the Study of English dans le cadre du Séminaire Teaching Specialized Translation in the Machine Translation Era,, Aug 2024, Lausane, Switzerland. ⟨hal-04913954⟩ - Bibtex

    • Chapitre d'ouvrage
      • Araújo Sylvia, Radia Hannachi. L’IA Générative : une Avancée Majeure pour L’Apprentissage des Langues. Formación superior e investigación en L2/LE: Contribuciones desde el área del ELE en la UMinho, , 2024. ⟨hal-04895971⟩ - Bibtex

  • 2023
    • Communication dans un congrès
      • Araújo Sylvia, Radia Hannachi. Pour une grammaire active à travers des outils numériques multimodaux. FRANCONTRASTE 2023 : Conceptualisation, contextualisation, discours, Université de Zaghreb, Oct 2023, Zagreb, France. ⟨hal-04913932⟩ - Bibtex

      • Radia Hannachi, Mohamed Saki. dissent and the digital co–construction of an agonistic, collective identity: a multimodal analysis of the tweets in reaction to the overturning of Roe v. Wade by the US Supreme Court. The international conference Language Ideology and Social Differenciation, Université de Ljubljana, Sep 2023, Ljubljana, Slovenia. ⟨hal-04194546⟩ - Bibtex

  • 2022
    • Article dans une revue
      • Radia Hannachi, Sílvia Araújo. Démarche d’initiation aux pédagogies actives en langues : développement de la littératie numérique dans un environnement virtuel collaboratif. Recherche et Pratiques Pédagogiques en Langues de Spécialité. Cahiers de l'APLIUT, 2022, Continuités et ruptures dans l’enseignement/apprentissage des langues, 41 (2). ⟨hal-04313506⟩ - Bibtex

    • Communication dans un congrès
      • Radia Hannachi, Araújo Sylvia. Active learning of grammar through multimodal digital tools.. Linguistics Beyond and Within 2022- Modular interfaces and Extra-Systemic Pressures in Linguistic analysis, Department of Applied Linguistics, the Department of Theoretical Linguistics, the Department of Celtic Studies, and the Department of Contrastive English-Polish Studies., Oct 2022, Lublin, Poland. pp.364-373, ⟨10.1007/978-3-030-99739-7_46⟩. ⟨hal-04932990⟩ - Bibtex

      • Liana Ermakova, Irina Ovchinnikova, Jaap Kamps, Diana Nurbakova, Sílvia Araújo, et al.. Overview of the CLEF 2022 SimpleText Task 2: Complexity Spotting in Scientific Abstracts. Proceedings of the Working Notes of CLEF 2022 - Conference and Labs of the Evaluation Forum, Bologna, Italy, September 5th - to - 8th, 2022, Sep 2022, Bologna, Italy. ⟨hal-03828451⟩ - Bibtex

      • Liana Ermakova, Irina Ovchinnikova, Jaap Kamps, Diana Nurbakova, Sílvia Araújo, et al.. Overview of the CLEF 2022 SimpleText Task 3: Query Biased Simplification of Scientific Texts. Proceedings of the Working Notes of CLEF 2022 - Conference and Labs of the Evaluation Forum, Bologna, Italy, September 5th - to - 8th, 2022, Sep 2022, Bologna, Italy. pp.2792-2804. ⟨hal-03828409⟩ - Bibtex

      • Liana Ermakova, Eric Sanjuan², Jaap Kamps, Stéphane Huet, Irina Ovchinnikova, et al.. Overview of the CLEF 2022 SimpleText Lab: Automatic Simplification of Scientific Texts. Experimental IR Meets Multilinguality, Multimodality, and Interaction - 13th International Conference of the CLEF Association, CLEF 2022,, Sep 2022, Bologna, Italy. pp.470-494, ⟨10.1007/978-3-031-13643-6_28⟩. ⟨hal-03828491⟩ - Bibtex

    • Chapitre d'ouvrage
      • Liana Ermakova, Patrice Bellot, Jaap Kamps, Diana Nurbakova, Irina Ovchinnikova, et al.. Automatic Simplification of Scientific Texts: SimpleText Lab at CLEF-2022. Advances in Information Retrieval, 13186, Springer International Publishing, pp.364-373, 2022, Lecture Notes in Computer Science, ⟨10.1007/978-3-030-99739-7_46⟩. ⟨hal-04932927⟩ - Bibtex

      • Liana Ermakova, Patrice Bellot, Jaap Kamps, Diana Nurbakova, Irina Ovchinnikova, et al.. Automatic Simplification of Scientific Texts: SimpleText Lab at CLEF-2022. Advances in Information Retrieval, 13186, Springer International Publishing, pp.364-373, 2022, Lecture Notes in Computer Science, ⟨10.1007/978-3-030-99739-7_46⟩. ⟨hal-04933968⟩ - Bibtex

      • Liana Ermakova, Tristan Miller, Fabio Regattin, Anne-Gwenn Bosser, Claudine Borg, et al.. Overview of JOKER@CLEF 2022: Automatic Wordplay and Humour Translation Workshop. Experimental IR Meets Multilinguality, Multimodality, and Interaction, 13390, Springer International Publishing, pp.447-469, 2022, Lecture Notes in Computer Science, ⟨10.1007/978-3-031-13643-6_27⟩. ⟨hal-04196754⟩ - Bibtex

      • Liana Ermakova, Eric SanJuan, Jaap Kamps, Stéphane Huet, Irina Ovchinnikova, et al.. Overview of the CLEF 2022 SimpleText Lab: Automatic Simplification of Scientific Texts. Experimental IR Meets Multilinguality, Multimodality, and Interaction, 13390, Springer International Publishing, pp.470-494, 2022, Lecture Notes in Computer Science, ⟨10.1007/978-3-031-13643-6_28⟩. ⟨hal-04196803⟩ - Bibtex

    • Proceedings/Recueil des communications
      • Radia Hannachi, Liana Ermakova, Benoît Jeanjean, Elise Mathurin, Gaëlle Le Corre, et al.. Overview of the CLEF 2022 JOKER Task 3: Pun Translation from English into French.. Proceedings of the Working Notes of CLEF 2022 - Conference and Labs of the Evaluation Forum, 2022. ⟨hal-04934027⟩ - Bibtex

      • Radia Hannachi, Liana Ermakova, Irina Ovchinnikova, Jaap Kamps, Diana Nurbakova, et al.. Overview of the CLEF 2022 SimpleText Task 2: Complexity Spotting in Scientific Abstracts.. - Conference and Labs of the Evaluation Forum, Bologna, 2022. ⟨hal-04934056⟩ - Bibtex

      • Radia Hannachi, Liana Ermakova, Irina Ovchinnikova, Jaap Kamps, Diana Nurbakova, et al.. Overview of the CLEF 2022 SimpleText Task 3: Query Biased Simplification of Scientific Texts.. Conference and Labs of the Evaluation Forum, Bologna, 2022. ⟨hal-04934038⟩ - Bibtex

  • 2021
    • Article dans une revue
      • Radia Hannachi, Araujo, Sylvia. Multimodal science communication: from documentary research to infographic via mind mapping. CEUR Workshop Proceedings, 2021. ⟨hal-03511882⟩ - Bibtex

      • Radia Hannachi, Sílvia Araújo, Maria Do Carmo Lourenço-Gomes. Pour une écriture universitaire à l’ère du numérique: de la planification à la textualisation à l’aide de cartes mentales. Mélanges CRAPEL, 2021, 41 (2). ⟨hal-04313544⟩ - Bibtex

    • Communication dans un congrès
      • Radia Hannachi. Démarche multimodale pour une révision collaborative de la littérature scientifique. Congrès RANACLES, Université de Lille, Nov 2021, Lille (FR), France. ⟨hal-04933208⟩ - Bibtex

      • Radia Hannachi, Araújo Sylvia. Pour une démarche de communication multimodale de données scientifiques : de la recherche documentaire à l’infographie via le mind mapping. Congrès Inforsid 39 -ème édition, Jun 2021, Dijon, France. ⟨hal-04933175⟩ - Bibtex

      • Radia Hannachi, Araújo Sylvia. Science communication: from documentary research to infographic via mind mapping.. CLEF 2021 - Conference and Labs of the Evaluation Forum. SimpleText: (Re)Telling right scientific stories to non-specialists via text simplification., University "Politehnica" of Bucharest, Romania, Sep 2021, Bucharest, Romania. ⟨hal-04933044⟩ - Bibtex

    • Proceedings/Recueil des communications
      • Araujo, Sylvia, Radia Hannachi. Pour une démarche de communication multimodale de données scientifiques : de la recherche documentaire à l’infographie via le mind mapping. pp.64-74, 2021. ⟨hal-03514957⟩ - Bibtex

  • 2019
    • Article dans une revue
      • Radia Hannachi, Araújo Sylvia. Une première expérience de (co-) création de (multi) textes numériques : enjeux et défis. Multimodalité(s) : Revue de recherches en littératie médiatique multimodale, 2019. ⟨hal-02384684⟩ - Bibtex

    • Communication dans un congrès
      • Radia Hannachi, Mohamed Saki. A comparative multimodal analysis of social mobilisation on twitter: a case study of #metoo, #balancetonporc, #masaketch. A-MODE International Conference, Approaches to Multimodal Digital Environments: from theories to practices, 2019, Rome, Italy. ⟨hal-02384875⟩ - Bibtex

      • Radia Hannachi, Araujo, Sylvia. Pour une écriture universitaire à l’ère du numérique. 27ème RAssemblement NAtional des Centres de Langues de l’Enseignement Supérieur (RANACLES), 2019, Aix-Marseille, France. ⟨hal-02384865⟩ - Bibtex

  • 2018
    • Article dans une revue
      • Mutia Meireni, Ibtissem Hannachi, Joël Rosato, Yannick Marandet, Roland Stamm. Spectroscopic models for the characterization of energetic particle beams in tokamak edge plasmas. Contributions to Plasma Physics, 2018, 58 (6-8), pp.589-593. ⟨10.1002/ctpp.201700190⟩. ⟨hal-02101145⟩ - Bibtex

    • Communication dans un congrès
      • Radia Hannachi, Araújo Sylvia. Pour une écriture universitaire à l'ère du numérique. 7ème colloque international le RIFEFF (Le Réseau international francophone des établissements de formation de formateurs), Impact des recherches sur les pratiques et les politiques éducatives, Université Cergy-Pontoise, Jul 2018, Cergy-Pontoise, France. ⟨hal-04933956⟩ - Bibtex

      • Radia Hannachi, Araujo, Sylvia. « De l’écriture individuelle à l’écriture collaborative en contexte numérique. 7e colloque international sur la didactique des langues secondes CIDLS7 : Apprentissage et enseignement des langues dans une société (inter) connectée, 2018, Victoria, Canada. ⟨hal-02384880⟩ - Bibtex

  • 2017
    • Article dans une revue
    • Communication dans un congrès
      • Radia Hannachi, Mohamed Saki. Twitter and the construction of the identities of Muslim women in the USA and France. Malaya Discourse and Society (UMDS) International Conference, 2017, Kuala Lumpur, Malaysia. ⟨hal-02384887⟩ - Bibtex

  • 2016
    • Communication dans un congrès
      • Radia Hannachi, Araujo, Sylvia. Pour une lecture/écriture numérique multimodale: retour d'expérience en contexte universitaire. XXIVe Congrès Ranaclès, Université Paris-Sorbonne, 2016, Paris-Sorbonne, France. ⟨hal-02384898⟩ - Bibtex

      • Radia Hannachi, Mohamed Saki. Social Networking, Globalisation and Practises of Identity and Seflhood: Being a Muslim in the Unites States. 3rd international conference on Language, Linguistics and Translation, connecting the cots in a Globalized World, 2016, Oman, Oman. ⟨hal-02384905⟩ - Bibtex

  • 2014
    • Communication dans un congrès
      • Radia Hannachi, Kawecki, Régis. Action Oriented Approach to Pedagogical Strategy in French Classrooms. 1st Interdisciplinary Conference in Linguistics, 2014, Athens, Georgia, United States. ⟨hal-02384916⟩ - Bibtex

  • 2013
    • Article dans une revue
      • Regis Kawecki, Radia Hannachi. Initiation à la linguistique de corpus en classe de Français Langue Etrangère. Texte et corpus, 2013, 3, pp.1-9. ⟨hal-01054357⟩ - Bibtex

      • Radia Hannachi, Delphine Giuliani. Pays et nation dans un corpus de presse en 2007 et 2009. Étude en linguistique de corpus en vue de l'élaboration de dictionnaires spécialisés. Mots: les langages du politique, 2013, pp.141-159. ⟨hal-01054344⟩ - Bibtex

    • Communication dans un congrès
      • Radia Hannachi, Regis Kawecki. Introducing Corpus Linguistics to the French class. 7th International Conference on corpus Linguistics, 2013, Lorient, France. ⟨hal-02384941⟩ - Bibtex

      • Radia Hannachi, Regis Kawecki. Introducing a regional language using text searching software. International Conference on Languages, Linguistics and Society, 2013, Sabah, Malaysia. ⟨hal-02384926⟩ - Bibtex

      • Radia Hannachi, Regis Kawecki. Introducing cultures using test searching software. 5th International Conference on Education & New Learning Technologies, 2013, Barcelone, Spain. pp.1-3. ⟨hal-01054363⟩ - Bibtex

  • 2012
    • Communication dans un congrès
      • Radia Hannachi, Regis Kawecki. Introducing Breton Culture Using the IntUne Corpus.. The Fifth CLS International Conference CLaSIC 2012, Culture in Foreign Language Learning: Framing and Reframing the Issue., 2012, Singapore, Singapore. ⟨hal-02384953⟩ - Bibtex

  • 2011
    • Communication dans un congrès
      • Radia Hannachi. Comment concevoir et évaluer les curriculums chinois de français en prenant en compte la pluralité linguistique et culturelle. Colloque international Dynamiques plurilingues : des observations de terrains aux transpositions politiques, éducatives et didactiques, ENS Bouraréah Alger et Université Rennes 2, May 2011, Alger, Algeria. ⟨hal-04933072⟩ - Bibtex

      • Radia Hannachi, Delphine Giuliani. Linguistique de corpus et didactique du FLE. Une exploitation du corpus IntUne. colloque jeunes chercheurs PRAXILING « CORPUS, DONNÉES, MODÈLES : APPROCHES QUALITATIVES ET QUANTITATIVES », Université de Montpellier, Jun 2011, Montpellier, France. ⟨hal-04933967⟩ - Bibtex

  • 2010
    • Article dans une revue
      • Radia Hannachi, Delphine Giuliani. Linguistique de corpus et didactique du F.L.E. Une exploitation du corpus IntUne. Les cahiers de praxématique, 2010, pp.145-160. ⟨hal-01054354⟩ - Bibtex

    • Communication dans un congrès
      • Radia Hannachi. Promoting autonomous use of ICT in foreign language learning. CLaSIC 2010, Individual Characteristics and Subjective Variables in Language Learning, 2010, Singapour, Singapore. pp.347-356. ⟨hal-01054367⟩ - Bibtex

  • 2008
    • Article dans une revue
      • Radia Hannachi, Alex Boulton. Integrating Self-directed Learning into the Training Curriculum of Primary School Teachers in France. US-China Education Review,, 2008. ⟨hal-02384778⟩ - Bibtex

    • Communication dans un congrès
      • Radia Hannachi. L’utilisation des TIC dans l’apprentissage autodirigé en LE : importance de l’accompagnement. Conférence internationale Langues et dialogue interculturel, Université de Chypre, Nov 2008, Nicosie, Cyprus. ⟨hal-04933089⟩ - Bibtex

  • 2007
    • Article dans une revue
      • Radia Hannachi. L’autoformation : une solution pour optimiser la formation en langue vivante des professeurs des écoles. Recherche et Pratiques Pédagogiques en Langues de Spécialité. Cahiers de l'APLIUT, 2007. ⟨hal-02384784⟩ - Bibtex

  • 2006
    • Article dans une revue
    • Communication dans un congrès
      • Radia Hannachi. Comment former tous les PE (professeurs des écoles) en langue vivante ? L’accompagnement de l’enseignant formateur à l’autoformation en langue étrangère. 34 eme congrès de l’UPLEGESS (l'Union des Professeurs de Langues des Grandes Écoles), Les langues et l’international, École des ponts et chaussées, pp. 103-110., 2006, Paris, France. ⟨hal-02384836⟩ - Bibtex

  • 2005
    • Article dans une revue
      • Radia Hannachi. Integrating Self-directed Learning into the Training Curriculum of Primary School Teachers in France. US-China Education Review, 2005. ⟨hal-02384804⟩ - Bibtex

    • Communication dans un congrès
      • Radia Hannachi. Integrating Self-directed Learning into the Training Curriculum of Primary School Teachers in France. 4th International Conference in Teaching and Learning in Higher Education, University of Beijing, Jul 2005, Beijing, China. ⟨hal-04933107⟩ - Bibtex

      • Radia Hannachi. L’autoformation : une alternative dans la formation en langue vivante des professeurs des écoles. Symposium international Théorie et pratique de la formation en langues étrangères appliquées, pp. 1-22., 2005, Ankara, Turquie. ⟨hal-02384849⟩ - Bibtex

    • Thèse
      • Radia Hannachi. Evolution de l'enseignement des langues vivantes à l'école primaire en France : formation et représentations des enseignants du premier degré. Linguistique. Université Nancy 2, 2005. Français. ⟨NNT : 2005NAN21032⟩. ⟨tel-01776251⟩ - Bibtex